Online afspraak maken

Middenoorontsteking

Door bewegingsverliezen aan de schedel- en aangezichtsbeenderen, schedelnaden en de bovenste halswervels ontstaan er tegelijkertijd doorbloedingsstoornissen of omgekeerd, door een verminderde doorbloeding ontstaan er bewegingsverliezen. Een belangrijke factor bij oorontstekingen is de gezondheid van de slijmvliezen in ons lichaam, in het bijzonder van de darmen, waar ook een groot deel van onze immuniteit gewaarborgd ligt. Als de gezondheid van de slijmvliezen van onze darmen achteruit gaat (bijv. door voeding, medicatie, operatie, intolerantie enz.) zullen de slijmvliezen elders (neus-, keel-, en bijholten en oren) ook overbelast raken en hun functie minder goed uitoefenen. Een verminderde doorbloeding en ventilatie van het oor creëert een zogenaamd zwak terrein, dat vatbaar is voor ziekte. Vloeistof hoopt zich op in het middenoor, waardoor bacteriën kunnen gaan woekeren en een middenoorontsteking steekt de kop op. Oorsuizen is een symptoom dat ook vaak gepaard gaat met een verminderde doorbloeding en ventilatie van eerder genoemde regio’s en een zelfde behandelstrategie zal door de osteopaat worden toegepast. De darmen worden opnieuw beweeglijker gemaakt, zodat de daar gelegen slijmvliezen zich kunnen herstellen en zo ook de slijmvliezen gelegen bij de oren. Bewegingsverliezen, de doorbloeding en de bezenuwing van de oorregio zullen worden behandeld en tot slot zal er een verbetering van leefgewoonte worden geadviseerd (voedingscorrectie en meer lichaamsbeweging).